thumb image

Co się dzieje w tym miesiącu?

Kod produktu: 070027
Cel gry:

Utrwalenie nazw miesięcy oraz zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie.

Przygotowanie do gry:

Na środku rozkładamy planszę „Pory roku”. Grupę dzielimy na cztery różne zespoły, które zajmują każdy z brzegów planszy. Przed grą należy przypomnieć sobie nazwy miesięcy, przygotować piony w czterech kolorach oraz kostkę z oczkami.

Przebieg gry:

Dzieci siedzą w wyznaczonych grupach wokół planszy. Pierwsze osoby z grupy rzucają po kolei kostką. Osoba, która wyrzuci najwięcej oczek, rozpoczyna grę. W tej grze kostka jest odpowiednio zakodowana:

  • oczka od 1 do 4 – liczba pól do przejścia do przodu
  • 5 oczek – lokomotywa musi się zatrzymać – gracz nie może przesunąć
    pionu, oddaje kostkę kolejnemu zawodnikowi z innej grupy
  • 6 oczek – gracz cofa pion drużyny o jedno pole

Zadaniem gracza jest udzielenie poprawnej odpowiedzi w momencie, gdy pion grupy zatrzyma się na kole oznaczonym liczbą (liczba przedstawia
ilość dni w danym miesiącu). Przedstawiciel grupy lub cała grupa (to zależy od wcześniejszych ustaleń) udziela odpowiedzi na pytanie związane z danym miesiącem. Przykładowe pytania poniżej. Możemy się umówić, że odpowiadający odwraca się plecami do planszy.
– Jakie święto jest w danym miesiącu?
– Jakie kwiaty kwitną w danym miesiącu?
– W jaki sposób ubierają się ludzie w danym miesiącu?
– Co robią zwierzęta w danym miesiącu?
– Jaki owoc kojarzy ci się z danym miesiącem i dlaczego?
– Jaka pogoda jest charakterystyczna dla danego miesiąca?
– Jak ludzie spędzają czas wolny w danym miesiącu?

PRZYKŁADOWE WSKAZÓWKI DLA POSZCZEGÓLNYCH MIESIĘCY:
STYCZEŃ – Dzień Babci i Dziadka, Święto Trzech Króli, Nowy Rok, owoce tropikalne, dzieci lepią bałwany, jeżdżą na sankach;
LUTY – karnawał, Walentynki, tłusty czwartek, w ciepłe dni kwitną oczary, ferie, uprawiają sporty zimowe, dostępne są owoce tropikalne;
MARZEC – I dzień wiosny – topienie Marzanny, Dzień Teatru, kwitną bazie na wierzbach, przebiśniegi oraz forsycje (Wielkanoc), rozwijają się pierwsze zielone liście, przylatują ptaki – zakładane są gniazda – zwierzęta budzą się ze snu;
KWIECIEŃ – Prima Aprillis, Międzynarodowy Dzień Ziemi, Wielkanoc, kwitną tulipany, żonkile, hiacynty, magnolie oraz drzewa się zielenią, koniec miesiąca – prace na polu – sianie zboża i sadzenie ziemniaków;

MAJ – 1 Maja – Międzynarodowe Święto pracy, 2 Maja – Dzień Flagi
3 Maja – Święto Konstytucji, Dzień Mamy, kwitną drzewa owocowe rododendrony i azalie, budzą się motyle;
CZERWIEC – Dzień Dziecka, I dzień lata, Boże Ciało, Dzień Ojca, kwitną róże, maki, dojrzewają truskawki;
LIPIEC – wakacje, kwitną słoneczniki, malwy, dojrzewają porzeczki i czereśnie;
SIERPIEŃ – czas żniw, Dzień Pamięci Powstania Warszawskiego, Dzień Wojska Polskiego, dojrzewają maliny, rozpoczynają się żniwa;
WRZESIEŃ – rocznica wybuchu II wojny światowej, początek roku szkolnego, I dzień jesieni, dojrzewają jabłka, wykopki, zbiór śliwek;
PAŹDZIERNIK – czas zbiorów i robienia przetworów – kiszenie kapusty, ogórków, marynowanie grzybów itp., zwierzęta szykują się do snu, ptaki odlatują do ciepłych krajów, liście zaczynają zmieniać swój kolor, zbiór lnu, zbiór późnych odmian jabłoni i grusz;
LISTOPAD – Wszystkich Świętych, Narodowe Święto Niepodległości, andrzejki;
GRUDZIEŃ – Dzień Górnika, mikołajki, Boże Narodzenie, I dzień zimy. Odpowiedź na pytanie jest poprawna – można przesunąć się o jedno pole do przodu. Odpowiedź jest błędna – wracamy na pole, na którym staliśmy wcześniej

Zakończenie gry:

Kończymy grę po dojściu pierwszego pionu na ostatnie pole pociągu. Na cześć drużyny zwycięskiej reszta grupy krzyczy – Hip, hip hura!