thumb image

Kolorowe klasy – chłopiec

Cel gry:

Poszerzanie słownictwa. Trening pamięci.

Przygotowanie do gry:

Gramy w tradycyjne „klasy”. Wyznaczona osoba rozpoczyna grę, rzucając woreczek na dowolne pole chłopca. Trafiony kolor oznacza kategorię, z której wypowiadane będą grupy wyrazów. Przed rozpoczęciem gry należy wspólnie określić kategorie.

Kategoria DOM:
żółty – rzeczy z kuchni (np. mikser, nóż, widelec, talerz, szklanka, czajnik, garnek, kubek, łyżka, okap);
niebieski – rzeczy z łazienki (np. mydło, ręcznik, szampon, zlew, gąbka, proszek, pralka, wanna, prysznic, bidet);
zielony – rzeczy z pokoju gościnnego (np. kanapa, stół, telewizor, wazon, obraz, fotel, ława, krzesło żyrandol, lampa);
czerwony – rzeczy z pokoju dziecięcego (np. miś, klocki, biurko, łóżko, poduszka, tablica, kredki, lalki, dywan, piłka).

Kategoria ROŚLINY:
żółty – rośliny z ogrodu (np. pomidor, nagietki, kapusta, marchewka, róże, rabarbar, winogrono, por, seler, groszek.)
niebieski – rośliny z parku (np. dąb, lipa, krzewy bzu czarnego, grab, wiąz, berberys, akacja, klon, kasztanowiec, róże)
zielony – rośliny z lasu (np. leszczyna, borowik, muchomor, jagoda, borówka, malina, sosna, brzoza, jeżyna, paproć)
czerwony – rośliny z sadu (np. jabłoń, grusza, wiśnia, śliwa, wiśnia, brzoskwinia, czereśnia, morela, maliny, borówki)

Kategoria ZWIERZĘTA:
żółty – zwierzęta domowe i z zagrody (np. kot, pies, krowa, koń, świnia, kura, kaczka, gęś, cielak, chomik);
niebieski – zwierzęta mieszkające w lesie (np. dzięcioł, sarna, wilk, jeleń, jeż, mysz, dzik, sowa, kukułka, borsuk);
zielony – zwierzęta mieszkające w tropikach (np. lew, żbik, żyrafa, nosorożec, struś, słoń, tygrys, papuga, zebra, kobra);
czerwony – zwierzęta mieszkające w wodzie (np. foka, delfin, żaba, węgorz, rak, krewetka, koralowiec, wieloryb, kalmar, rekin).

Kategorie UBRANIA/ RZECZY:
żółty – na stopy (np. sandały, klapki, trapery, kalosze, skarpetki, baletki, bambosze, kozaki, szpilki, mokasyny, podkolanówki);
niebieski – na głowę (np. czapka, przepaska, kask, kokarda, beret, chustka, spinka, gumka, nauszniki, hełm);
zielony – na tułów (np. kurtka, bluzka, bluza, podkoszulka, kamizelka, golf, polar, skafander, peleryna, sweter);
czerwony – na nogi/od pasa w dół (np. spodnie, spodenki, spódniczka, rajstopy, kalesony, majtki, leginsy, nakolanniki, getry, spódnica).

Przebieg gry:

Pierwszy zawodnik podchodzi do planszy i rzuca woreczkiem. Woreczek nie trafił na pole – utrata ko• lejki, zawodnik oddaje woreczek następnemu w kolejności, a sam idzie na koniec kolejki. Woreczek trafił na pole – przypominamy, • która kategoria została wybrana i jaka grupa wyrazów jest związana z wyrzuconym kolorem (i tak: niebieski w kategorii ubrania: na głowę).
Dziecko skacze obunóż do pola, na którym leży woreczek, zatrzymując się na każdym z kwadratowych pól mijanych po drodze, wypowiadając nazwę rzeczy na głowę (np.czapka, przepaska, kask, kokarda, beret, chustka, spinka, gumka, nauszniki, kolczyki). Dziecko wymienia tyle wyrazów, ile kwadratów musi pokonać w drodze po worek. Za każdy poprawny wyraz zdobywa 1 punkt.

Zakończenie gry:

Po zabraniu woreczka z planszy, należy wrócić tą samą drogą, powtarzając wypowiadane wcześniej wyrazy. Wygrywa ta osoba lub grupa, która pierwsza zdobędzie 10 punktów.