Ćwiczenia słuchowe dla dzieci starszych

Kod produktu: 070015
Cel gry:

.

Należy dobierać wyrazy o prostej budowie fonetycznej, bez upodobnień, w których obrazowi graficznemu odpowiada struktura dźwiękowa.

– wyróżnianie wyrazów w zdaniu (stosujemy zdania proste, potem rozbudowane) np. „ustaw tyle klocków, ile jest wyrazów”.

– wydzielanie sylab w wyrazach (początkowo wychodzimy od rysunku, wyrazy dwusylabowe) np. „wyklaskaj, wystukaj sylaby”; „podałam pierwszą sylabę – dokończ wyraz”

– prowadzenie tych samych ćwiczeń bez obrazków (wyrazy trzysylabowe, imiona dzieci) np. „ wrzuć tyle piłek do woreczka, ile jest sylab”;

– rozpoznawanie określonych sylab wśród innych;

-wyszukiwanie przedmiotów i zabawek, w których występuje poszukiwana spółgłoska lub, które rozpoczynają się tą spółgłoską;

– wydzielanie spółgłoski wygłosowej, np. „ lasss” (wyrazy, w których wygłos da się przedłużać i nie ulega on ubezdźwięcznieniu);

– wydzielanie głosek w łatwych wyrazach (bez zmiękczeń i ubezdźwięcznień oraz dwuznaków);

– głoskowanie imion i innych wyrazów;

– wyróżnianie wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską , co powoduje zmianę znaczenia wyrazu.

Przykłady :

bułka – półka; domek – Tomek; góra – kura

goniec – koniec; bąk – pąk; gapa – kapa

gość – kość; biurko – piórko; bije – pije

bada – pada; lody – loty; dama – tama

koza – kosa; dzień – cień; siedzi – sieci

kasa – kasza; sale – szale; tacka – taczka

pasek – piasek; kos – kosz

– rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej (dziecko określa, kiedy mówi dobrze, a kiedy źle).